Biežāk uzdotie jautājumi
un atbildes
Vai es kā pacients varu par brīvu piekļūt saviem datiem?
Ja iestāde pacientam izsniedz izmeklējuma piekļuves rekvizītus, tad šis izmeklējums DATAMED portālā pacientam ir pieejams bez maksas un bez noilguma. Tas notiek 99.5% gadījumos - proti, pacients gandrīz vienmēr portālu izmanto bez maksas, lietojot iestādes izsniegtus piekļuves rekvizītus.
Par DATAMED sistēmu
DATAMED ir medicīnas diagnostikas informācijas sistēma, kuru medicīnas iestādes izmanto operatīvā ārstniecības procesa nodrošināšanai, izmeklējumu aprakstīšanai, kā arī saglabāšanai un piekļuves nodrošināšanai speciālistiem un pacientiem.
Vairāk kā 80 Valsts, pašvaldību un privātas klīnikas, laboratorijas, vairāk kā 600 ģimenes ārsti ikdienā izmanto šo risinājumu, kas sniedz iespēju strādāt ar digitālā veidā pieejamu izmeklējumu. Dienā sistēmā darbojas ap 2 000 ārsti un līdz 10 000 pacienti. Vienlaikus pacienti ietaupa laiku un naudu, lai saņemtu un nogādātu izmeklējumu rezultātus citai iestādei, ģimenes ārstam, apdrošinātājam u.c., kad paša pacienta klātbūtne nav nepieciešama. Savukārt ārkārtas situāciju gadījumos, kad jāglābj pacienta veselība un dzīvība, izmeklējumus DATAMED sistēmā iestādes var operatīvi pārsūtīt vajadzīgajiem speciālistiem.
Dažas izmeklējumu veikušās iestādes DATAMED sistēmā neiesūta rezultātus, bet dod iespēju pacientam izsaukt tos no iestādes sistēmas. Autentificējoties sistēmā, pacienta pieprasījums tiek uzskatīts par oficiālu pieteikumu attiecīgajai iestādei izsniegt pacienta pieprasītos dokumentus.
Vairāki dažādu veidu izmeklējumu rezultāti, pieejami vienuviet, vienā sistēmā, nevis jāmeklē pa dažādām iestādēm, sistēmām, arhīviem, papīriem utml. Pacienti ietaupa lielu laiku un naudu, lai saņemtu un nogādātu izmeklējumu citai iestādei, ģimenes ārstam, apdrošinātājam uc., kad paša pacienta klātbūtne nav nepieciešama.
DATAMED atvieglo ārstēšanās procedūru iedzīvotājiem, kas nokļuvuši ārzemēs, kad nepieciešami agrāk veiktie izmeklējumi.
Ārkārtas situāciju gadījumos, kad jāglābj pacienta veselība un dzīvība, izmeklējumus DATAMED sistēmā medicīnas iestādes var operatīvi pārsūtīt vajadzīgajiem speciālistiem.
Veselības aprūpes nozarē kā aktualitāte tiek minēta atkārtotu izmeklējumu veikšanas samazināšana. DATAMED sekmē, lai netiktu veikti atkārtotie izmeklējumi, tādējādi ietaupot naudu valstij un pacientam, kā arī neveicot atkārtotu apstarošanu. Ja vajadzīgais izmeklējums veikts nesen citur, to vairumā gadījumu iespējams aplūkot DATAMED sistēmā.
Izmeklējumu rezultātu sūtīšana e-pastā ir nedroša, un DATAMED pēc iespējas neiesaka sensitīvo informāciju nosūtīt e-pastā, bet rekomendē rezultātu piekļuvei izmantot slēgtas informācijas sistēmas ar valstī atzītiem personu autentifikācijas rīkiem.
Starp medicīnas iestādēm un DATAMED ir noslēgti sadarbības līgumi, kas regulē sadarbības nosacījumus, pušu atbildību, sistēmas funkcionalitāti, drošību, piekļuves tiesības u.c. nosacījumus.
Attiecīgo līgumu un fizisko personu datu aizsardzības likuma izpratnē medicīnas iestāde ir uzskatāma par Pārzini, bet DATAMED, gadījumos, kad tas veic fizisko personu datu apstrādi Pārziņa uzdevumā, ir uzskatāms par datu Apstrādātāju (operatoru). Apstrādātājs darbības, kas ir saistītas ar fizisko personu datu apstrādi veic Pārziņa uzdevumā un Pārzinis uzņemas atbildību par šo darbību atbilstību fizisko personu datu aizsardzību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem.
Pārzinim (medicīnas iestādei) ir tiesības apstrādāt personas (pacienta) datus bez pacienta piekrišanas Pacientu tiesību likuma un Fizisko personu datu aizsardzības likumā noteiktajos gadījumos.
Pārziņiem, kas veic sensitīvo personas datu (tātad arī medicīnisko datu apstrādi) saskaņā ar Fizisko personu datu aizsardzības likuma 21.pantu ir jānorīko datu aizsardzības speciālists, kurš atbild par personas datu apstrādi.
Ja pacientam šķiet, ka tas nav informēts par savu datu apstrādi, tam ir jāvēršas attiecīgajā medicīnas iestādē ar lūgumu pamatot datu apstrādi vai izbeigt konkrēta pacienta datu apstrādi. Tikai lūdzam ņemt vērā, ka mūsdienās bez personas datu reģistrēšanas un apstrādes ārstniecības pakalpojumu sniegšanas iespējas ir ļoti ierobežotas.
Iestādei nav pienākums ar pacientu saskaņot sadarbības partnerus un informācijas sistēmu ražotājus, ko tā izvēlas savu darba vai ārstniecības procesu nodrošināšanai, tai skaitā, rezultātu izsniegšanai pacientiem. Pēc pacienta (datu subjekta) pieprasījuma iestādei (pārzinim) ir jānorāda, kas ir tās datu apstrādātāji (operatori).
Ja iestāde pacientam izsniedz izmeklējuma piekļuves rekvizītus, tad šis izmeklējums DATAMED portālā pacientam ir pieejams bez maksas un bez noilguma. Tas notiek 99.5% gadījumos - proti, pacients gandrīz vienmēr portālu izmanto bez maksas, lietojot iestādes izsniegtus piekļuves rekvizītus.
Saskaņā ar statistiku, tikai aptuveni 5 gadījumos no 1000 pacienti izmanto maksas pakalpojumu piekļuvei saviem datiem DATAMED portālā. Tie ir gadījumi, kad pacienti nevar vai nevēlas saņemt individuālā izmeklējuma piekļuves rekvizītus portālā, vai neizmanto iestādes sniegtās iespējas saņemt rezultātus klātienē iestādē vai tās informācijas sistēmā.
Minētais pakalpojums nekādā veidā neierobežo pacienta tiesības saņemt izmeklējumu rezultātus un citu informāciju medicīnas iestādē bez maksas, saskaņā ar tās iekšējo kārtību. Pacients var izvēlēties - vai nu pieprasīt izmeklējumus iestādē parastā kārtībā, vai piekļūt tiem ātrā un ērtā veidā DATAMED portālā, jebkurā diennakts laikā vai pasaules malā, par to samaksājot nelielu portāla izmantošanas komisiju.
Pirms samaksas veikšanas pacientam tiek uzrādīta informācija par visiem sistēmā pieejamiem izmeklējumu rezultātiem, un pacients var izlemt, vai tie ir nepieciešami un pakalpojums ir jāiegādājas.
Esam kopīgi ar vairumu ārstniecības iestādēm noteikuši, ka 30 dienu laikā pēc izmeklējuma veikšanas portāla piekļuve izmeklējumiem ir bez maksas. Dažas ārstniecības iestādes nodrošina saviem pacientiem beztermiņa un bezmaksas piekļuves.
DATAMED pamatdarbība ir informācijas sistēmu izstrāde un nodrošināšana medicīnas iestādēm. Pacientu piekļuves portāls ir papildus radīta ērtība, funkcionalitāte, kur maksa par portāla abonementu sedz drošas autentifikācijas, internetbanku izmaksas, portāla izstrādi un uzturēšanu.
Autorizācija
Jūs varat pierakstīties sistēmā, izmantojot internetbanku, eID karti. Ar šo autorizācijas veidu Jums ir nodrošināta bezmaksas piekļuve portālā Jūsu izmeklējumiem 30 dienu laikā pēc to veikšanas datuma. Šajā laikā Jūs varat lejupielādēt un saglabāt izmeklējumu savā datu nesējā. Ar slēdzeni apzīmēti vecāki izmeklējumi.
Jūs varat autorizēties ar medicīnas iestāžu izsniegtiem vai atsūtītiem izmeklējuma piekļuves rekvizītiem (lietotājvārdu un paroli), kurus iestāde Jums izsniegusi uz izdrukas vai nosūtījusi uz Jūsu e-pastu. Šajā gadījumā Jums būs beztermiņa piekļuve attiecīgajam konkrētam izmeklējumam.
Bērnu un aizbilstamo izmeklējumi
Aplūkot un lejupielādēt savu aizbilstamo (tsk. nepilngadīgo bērnu) medicīnisko izmeklējumu rezultātus tagad ir iespējams dažu sekunžu laikā! DATAMED izstrādātās sistēmas jaunākās funkcijas nodrošina autentificētās personas aktuālā aizbildņa statusa pārbaudi oficiālajos reģistros, un attiecīgo aizbilstamo personu izmeklējumu datu uzrādīšanu.
Lai piekļūtu funkcijai, pieslēdzieties un droši autentificējieties sistēmā, tad spiediet pogu "MANI AIZBILSTAMIE".
Jaunajiem vecākiem jāņem vērā, ka, kamēr bērnam nav piešķirts personas kods, tas neparādās arī jaundzimušo izmeklējumos, un sistēma tos nevar piesaistīt aizbilstamo personu datiem.
Ja esat ārzemnieks, kam nav Latvijas personas kods, vai neizmantojat nevienu no pieslēgtajām Internetbankām, vai vēlaties piekļūt citas personas izmeklējumam, pieprasiet attiecīgajā iestādē - un iestāde vai attiecīgais pacients var Jums nosūtīt izmeklējuma rezultātu, izmantojot 2 faktoru piekļuvi: 1) saite uz izmeklējumu e-pastā, un 2) parole - tālrunī.
Ieejot DM portālā, ievadiet sava mobilā tālruņa numuru (to pašu, ko norādījāt reģistrējoties izmeklējumam, vai ko norādījis sūtītājs).
Uz Jūsu mobilo tālruni tiks nosūtīts piekļuves kods (derīgs 10 minūtes), kuru ievadot, Jums būs iespēja izmeklējuma dokumentu apskatīt, lejupielādēt saglabāšanai vai pārsūtīt.
Ja izmeklējumam nepieciešams piekļūt atkārtoti, jāklikšķina e-pastā saņemtā saite, un, ja autorizēsieties ar mobilo telefonu, saņemsiet jaunu piekļuves kodu.
Citos gadījumos, lūdzu, sazinieties ar iestādi, kur tika veikts izmeklējums, un noskaidrojiet, kādā veidā varat saņemt izmeklējuma rezultātus. Iestāde Jums var izsniegt, piemēram, rentgenfilmas izdrukas, CD/DVD ar izmeklējumu, piekļuves rekvizītus konkrētam izmeklējumam DATAMED sistēmā. Vairākas iestādes nosūta rezultātus arī uz Valsts e-Veselības sistēmu.
Lūdzu, pārbaudiet, vai lietotāju un paroli esat ierakstījuši atbilstošajos laukos, vai Jūs izmantojat tikai lielos latiņu burtus un ciparus, vai nav nejauši ievadīts atstarpes simbols? Ja Jums joprojām nesanāk autorizēties DATAMED sistēmā, lūdzu, sazinieties ar mūsu klientu apkalpošanas speciālistiem.
Mani dati
Tas nozīmē, ka apraksts nav pievienots, vai atrodas sagatavošanas stadijā. Ja apraksts netiek pievienots pārāk ilgi, lūgums sazināties ar medicīnas iestādi, kur izmeklējums tika veikts.